Direktlänk till inlägg 21 januari 2012

Jag vill ha en diagnos!

Av krangelmaja - 21 januari 2012 16:19

Plötsligt har 25-öringen trillat ner tror jag! Varför jag mår så dåligt som jag gör.


Min dotter fick sin Asperger-diagnos för två år sedan som 17-åring. Redan långt innan hade jag börjat misstänka att det var något jag själv "led" av. Jag led verkligen inte av det, men hade länge märkt att jag inte fungerar som andra. De flesta uppfattar nog mig som glad och rolig, men vad de inte vet är att det är en roll jag spelar och när jag inte orkar spela den rollen är jag bara tyst, menlös och intetsägande och folk, även min man, uppfattar mig som sur vilket jag inte alls är.


Att alltid tvingas spela en roll ihop med andra människor är förstås oerhört påfrestande och om man dessutom har svårt för när saker inte ligger på sin rätta plats och dagarna inte blir som man själv tänkt sig blir livet oerhört stressigt. Att både jag och mannen och hans tonåriga son varit hemma mycket tillsammans sista halvåret blev nog den utlösande faktorn även om jag vet att jag grävt ner en hel del sorg i mitt inre som också behöver bearbetas och mitt i allt detta en identitetskris att upptäcka att man inte har den sexuella läggning man hela livet trott!


Dessa två klipp bidrog till min insikt och jag rekommenderar dem starkt:




Det sista klippet kunde lika gärna varit jag. . . 


En annan bra sak: Jag har fått en tid hos kuratorn på vårdcentralen och jag har hört att hon är jättebra! Hon lät bra (snäll och lugn, men inte för lugn) i telefonen också trots att jag hade en "hyperdag" och pratade helt osammanhängande med henne. Jag längtar!

 
 
Ingen bild

cw

21 januari 2012 19:26

Vet du en sak… jag tycker du är fantastisk:)

Jag blir så glad inom mig då du nu börjat nysta i ditt inre för jag tror du är på rätt väg. Ja jag menar att du tar tag i dina känslor och försöker att förstå varför du känner som du gör… även om jag tycker att det är helt ok vadän man känner. Förstår du hur jag menar:)))

Jag har sett båda filmerna och de var bra. Nu kan jag lättare sätta mig in i hur det är att ha Asperger.

Man måste få vara som man är och man är bra ändå. Det är nog viktigt att omgivningen lär sig lite om detta för att förstå fullt ut.
Jag själv är glad för all kunskap och jag hoppas att du får en diagnos för då blir det lättare för dig.
Jag ser dig som helt vanlig oavsett om du har Asperger eller inte. DU är DU och jag lavvar dig precis som du är:)
Härligt att du får träffa kuratorn snart och du ska se att det kommer att kännas bra att få dela med dig av dina tankar till ngn som är till för dig.
Stor kram fina Du!

Visst kan det ha påverkat den sensate tiden som det har varit hemma hos dig.

krangelmaja

22 januari 2012 11:01

Klart jag förstår vad du menar :) Jag gillar ju att vara jag och har aldrig velat vara någon annan! Kram!

 
freja

freja

21 januari 2012 23:08

Gud vad jobbigt hörru!
Tycker mycket synd om dig.
Hoppas det blir bar hos kuratorn då:)

http://frejalinnea.bloggplatsen.se

 
Per

Per

22 januari 2012 12:18

Är själv född med en lättare CP-skada, alltid levt ett liv i ensamhet, fick 6 fina år i kyrkan men fick sen kicken därifrån då jag hade mycket problem med skolan och fått problem där, lever idag i utanförskap, försökt påverka kyrkan att reda ut det som hänt men dom bryr sig inte, att deras ungdomar mobbar mig är mitt problem, inte deras.

http://kristenmenkickadurkyrkan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av krangelmaja - 12 augusti 2012 16:31

Jag har bestämt mig för att lägga denna blogg i träda. Jag låter den finnas kvar om någon eventuellt kan finna någon glädje i att läsa tidigare inlägg, men jag har inte tid att sköta om både den här och min andra blogg och just nu har jag själv inget...

Av krangelmaja - 24 maj 2012 17:30

HURRA!! Jag är så GLAAAD!! Idag har jag fått min diagnos och äntligen känns det som att det är tillåtet att vara JAG precis som jag är!    Läkaren sa att enligt skattningarna jag gjort låg jag långt över "gränsvärdet" så det rådde absolut ingen t...

Av krangelmaja - 23 maj 2012 18:40

Imorgon är det den STORA DAGEN!! Jag ska till psykiatri- mottagningen för att göra min utredning. Antagligen ska jag väl få "stå till svars" för mina svarsalternativ i frågeformulären jag skickat in. Jag kommer nog vara lite nervös. . .   På sist...

Av krangelmaja - 30 april 2012 12:23

Igår såg jag en repris av "Arga snickaren" (säsong 7 avsnitt 4) och kände plötsligt väldigt mycket igen mig i kvinnan som bodde i det röriga huset. Hennes diagnoser var ADHD och Asperger. Jag tror inte att jag har ADHD, men ibland undrar jag och det ...

Av krangelmaja - 26 april 2012 21:01

Under min dotters utredning fick jag upp ögonen för en massa "konstiga" saker även hos mig själv. Jag har aldrig lidit av att vara jag, men jag har alltid känt mig annorlunda.   Något som alltid varit besvärligt är att jag haft svårt att se skill...

Presentation


Mitt i livet upptäcker jag att jag är bisexuell och drabbas nästan samtidigt av s k "utbrändhet" vilket gör att jag kommer i kontakt med psykiatrin där en efterlängtad utredning föreslås. Kanske jag har Asperger precis som min dotter?

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Andra bloggar

Sök i bloggen


Skapa flashcards