Direktlänk till inlägg 26 januari 2012

Endometrios

Av krangelmaja - 26 januari 2012 19:07

Efter dagens artikel i Aftonbladet är det hög tid att skriva om endometrios! En mycket vanlig kvinnosjukdom, som jag och många med mig lider av. Att man dör av det tillhör, precis som det också står i tidningen, extrema undantag.


För mig började det med kraftiga menssmärtor i tonåren. Jag hade så ont att jag ofta somnade. Jag vet att det kan låta konstigt, men jag reagerar så på smärta. Somnade t o m under min förlossning. . . Jag har alltid haft kraftig mens- blött mycket och länge, men mensen har åtminstone varit regelbunden.


När jag så i 30-årsåldern fick en mellanblödning tog jag det på allvar, som man ska och sökte läkare. Efter en ultraljudsundersökning fick jag veta att jag hade en cysta på ena äggstocken, stor som ett ägg. Jag blev förskräckt, men det var ingen fara. Troligtvis. . . Helt säkra kunde de inte vara förrän de opererat.


Jag blev opererad genom titthål och cystan samt en bit av ena äggstocken avlägsnades. Efter det medicinerades (oj, där kom jag på att jag har glömt ta mina Oralin idag!!) jag i sex månader med en medicin som gör att man hamnar i ett tillfälligt klimakterium eftersom det "svälter ut" bildandet av nya cystor. Efter det ser jag inte fram emot den perioden i livet. . . Svettigt var bara förnamnet!


Länge efter det klarade jag mig med relativt normala menstruationer, men hade flera tidiga missfall. Under de senaste åren har jag börjat blöda mer och mer. Ibland så mycket att jag inte kan gå från toaletten för att det fullkomligt skvalar ut blod! De största tampongerna räcker inte ens en timme. Mensvärk har jag oftast inte så jättemycket däremot kramper i tarmarna, vilket gör nog så ont, de första dagarna.


Det var nu snart tre år sedan jag sökte för detta senast och ville bli opererad, men då fick jag svaret att cystan måste vara minst 5 cm och min var något mindre. . . I min värld är det helt galet! Du kan ju ha en massa besvär, men bara en liten cysta eller tvärtom. Det enda de kunde erbjuda var p-piller, men det mår jag inte bra av att äta så jag provade en vecka sen slutade jag med dem.


Nu har jag lyckats få en tid på gyn-mottagningen så nu är det bara att hålla tummarna för operation. Hormonpiller av olika slag blir det inte tal om! Då får jag fortsätta blöda ett tag till.


Jag skriver om det här eftersom jag vet att det är en relativt vanlig sjukdom, som det pratas för lite om.

 
 
Piedra

Piedra

27 januari 2012 07:52

Jag har också endometrios. Blödde också jättemycket och hade vansinnigt ont vid mens från allra första början. Svårt att bli gravid, så jag fick också ta så'n där hemsk medicinering under 6 månader. Se'n fick jag två barn. För ca 10 år sedan blödde jag så vansinnigt mycket att jag gick till en gynekolog och bad att de skulle operera bort hela livmodern, men hon tyckte det var lite väl drastiskt så hon föreslog hormonspiral. Och DET blev faktiskt min räddning. Första halvåret efter insättning blöder jag mycket, men se'n... Skönt... SÅ lite blödningar. Och mycket bättre än hormonpiller som man bara mår dåligt av.

http://piedra.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

cw

1 februari 2012 21:22

oj vad jobbigt det låter. Förstår vilket hell du haft … bra att du delar med dig av detta för jag har i varjefall lärt mig ngt nytt. Jag visste inte så mkt om den här sjukdomen förut.

kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av krangelmaja - 12 augusti 2012 16:31

Jag har bestämt mig för att lägga denna blogg i träda. Jag låter den finnas kvar om någon eventuellt kan finna någon glädje i att läsa tidigare inlägg, men jag har inte tid att sköta om både den här och min andra blogg och just nu har jag själv inget...

Av krangelmaja - 24 maj 2012 17:30

HURRA!! Jag är så GLAAAD!! Idag har jag fått min diagnos och äntligen känns det som att det är tillåtet att vara JAG precis som jag är!    Läkaren sa att enligt skattningarna jag gjort låg jag långt över "gränsvärdet" så det rådde absolut ingen t...

Av krangelmaja - 23 maj 2012 18:40

Imorgon är det den STORA DAGEN!! Jag ska till psykiatri- mottagningen för att göra min utredning. Antagligen ska jag väl få "stå till svars" för mina svarsalternativ i frågeformulären jag skickat in. Jag kommer nog vara lite nervös. . .   På sist...

Av krangelmaja - 30 april 2012 12:23

Igår såg jag en repris av "Arga snickaren" (säsong 7 avsnitt 4) och kände plötsligt väldigt mycket igen mig i kvinnan som bodde i det röriga huset. Hennes diagnoser var ADHD och Asperger. Jag tror inte att jag har ADHD, men ibland undrar jag och det ...

Av krangelmaja - 26 april 2012 21:01

Under min dotters utredning fick jag upp ögonen för en massa "konstiga" saker även hos mig själv. Jag har aldrig lidit av att vara jag, men jag har alltid känt mig annorlunda.   Något som alltid varit besvärligt är att jag haft svårt att se skill...

Presentation


Mitt i livet upptäcker jag att jag är bisexuell och drabbas nästan samtidigt av s k "utbrändhet" vilket gör att jag kommer i kontakt med psykiatrin där en efterlängtad utredning föreslås. Kanske jag har Asperger precis som min dotter?

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Andra bloggar

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards