Direktlänk till inlägg 28 februari 2012

Lyckodag!

Av krangelmaja - 28 februari 2012 14:49

Ibland går allting åt skogen och ibland är det som idag; allt går bra!!


Jag hade ett besök inbokat på gyn-mottagningen på sjukhuset, men sist jag var där (2009) kom jag inte alls överens med läkaren så mina förväntningar idag var inte höga.


Döm om min förvåning när dagens manliga gynekolog visar sig vara hur gullig som helst! Han frågade mycket ingående om min endomertios-historia och lyssnade ordentligt på mina svar och vad jag hade för önskemål om behandling. För någon slags behandling behöver jag. P-piller fick jag förra gången, mot min vilja och testade dem endast två veckor. Nu diskuterade vi operation alternativt hormonspiral. Jag är beredd att prova spiral, men eftersom jag tycker det är fasansfullt äckligt med allt som man "stoppar in" i kroppen (nålar mm) och även svimmar ibland när jag tar blodprov erbjöd han mig att få komma tillbaka dit och få en lugnande tablett innan. Jag blev jätteglad!! Han förstod mig till fullo! 


Jag dansade ut från mottagningen kändes det som! Och inte nog med det! När jag sitter i bilen på väg hem ringer läkaren jag besökte igår på vuxenpsykiatrin och talar om att han diskuterat med överläkaren, som tyckte att jag borde utredas för Asperger! Äntligen!!


Redan där var jag så superlycklig man kan bli och inte blev det sämre av brevet som låg i lådan när jag kom hem:


 

 
 
Piedra

Piedra

28 februari 2012 16:19

Jag har också endometrios, och hormonspiral har verkligen varit min räddning från kraftiga, långdragna och smärtsamma menstruationer. För mig har det verkligen funkat perfekt!
Härligt med sådana dagar när allting funkar! ☺ Jag fick också nyligen svar på min mammografi, och man blir verkligen lättad av ett så'nt brev.

http://piedra.bloggplatsen.se

krangelmaja

28 februari 2012 17:55

Skönt att höra. Jag är egentligen helt emot att tillföra hormoner eftersom jag inte brukar må bra av det, men enligt läkarn ger spiralen endast lokal effekt så jag håller tummarna!

 
Ingen bild

CW

29 februari 2012 18:57

bara glada nyheter… TOPPEN kära du. Jag tror också en hormonspiral är bra och det är ju inte samma sak som att äta hormoner.
En op innebär väl att du blir som JAG en klimakteriekossa:)))) fast jag mår MYCKET bättre nu än för ett tag sen.
Jag blir så glad då jag ser hur allt verkar ordna sig för dig… bra jobbat damen:)
Kramar i massor

krangelmaja

29 februari 2012 19:19

Vid en operation tar man bara bort cystan och ev lite runt omkring, men jag minns förra gången då jag skulle gå hem samma dag; jag var så dålig av narkosen att jag bara kräktes. En operation är ändå alltid ett sista alternativ så jag ska testa! Skönt att du också mår bättre! :) KRAM!!

 
Piedra

Piedra

29 februari 2012 19:11

Jag har då i alla fall inte haft några som helst biverkningar, så jag hoppas att du också slipper det.

http://piedra.bloggplatsen.se

krangelmaja

29 februari 2012 19:21

Skönt att höra!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av krangelmaja - 12 augusti 2012 16:31

Jag har bestämt mig för att lägga denna blogg i träda. Jag låter den finnas kvar om någon eventuellt kan finna någon glädje i att läsa tidigare inlägg, men jag har inte tid att sköta om både den här och min andra blogg och just nu har jag själv inget...

Av krangelmaja - 24 maj 2012 17:30

HURRA!! Jag är så GLAAAD!! Idag har jag fått min diagnos och äntligen känns det som att det är tillåtet att vara JAG precis som jag är!    Läkaren sa att enligt skattningarna jag gjort låg jag långt över "gränsvärdet" så det rådde absolut ingen t...

Av krangelmaja - 23 maj 2012 18:40

Imorgon är det den STORA DAGEN!! Jag ska till psykiatri- mottagningen för att göra min utredning. Antagligen ska jag väl få "stå till svars" för mina svarsalternativ i frågeformulären jag skickat in. Jag kommer nog vara lite nervös. . .   På sist...

Av krangelmaja - 30 april 2012 12:23

Igår såg jag en repris av "Arga snickaren" (säsong 7 avsnitt 4) och kände plötsligt väldigt mycket igen mig i kvinnan som bodde i det röriga huset. Hennes diagnoser var ADHD och Asperger. Jag tror inte att jag har ADHD, men ibland undrar jag och det ...

Av krangelmaja - 26 april 2012 21:01

Under min dotters utredning fick jag upp ögonen för en massa "konstiga" saker även hos mig själv. Jag har aldrig lidit av att vara jag, men jag har alltid känt mig annorlunda.   Något som alltid varit besvärligt är att jag haft svårt att se skill...

Presentation


Mitt i livet upptäcker jag att jag är bisexuell och drabbas nästan samtidigt av s k "utbrändhet" vilket gör att jag kommer i kontakt med psykiatrin där en efterlängtad utredning föreslås. Kanske jag har Asperger precis som min dotter?

Fråga mig

5 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Andra bloggar

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards