Direktlänk till inlägg 16 mars 2012

Mirenaspiral

Av krangelmaja - 16 mars 2012 19:31

Då var det klart! Spiralen sitter på plats där den ska (hoppas jag i alla fall).


Som jag berättat tidigare träffade jag världens bästa läkare på sjukhuset sist jag var på undersökning för min endometrios. Egentligen behöver man ju inte åka till sjukhuset där gynmottagningen ligger för att sätta in en spiral utan kan göra det på vårdcentralen hos barnmorskan, men det kändes inte alls bra för min del och det förstod Mr Unga Herr Doktor och lät mig istället få komma tillbaka och göra det hos dem. Puss på honom!


Jag fick en tablett Stesolid för att bli lugn och avslappnad och en vanlig värktablett för att motverka "menssmärtor" efteråt. Jag har en förmåga att antingen överreagera eller "underreagera" på mediciner och av Stesoliden blev jag de första 45 minuterna bara illamående sedan var jag yr i ca 30 minuter och därefter kände jag ingenting. Inte den effekt jag tänkt mig precis. . . Men allt gick bra ändå. Det var väl inte precis trevligt när barnmorskan stoppade in någon "pinne" för att mäta livmoderns djup, men sen var det snabbt över. 


Nu är det bara att vänta och se om spiralen har den effekt som det är tänkt på mina blödningar och smärtor! *HOPPAS*

 
 
Marlene

Marlene

16 mars 2012 20:58

Inte vet jag om det kan hjälpa dej, men det finns ett sätt att helt bli av med blödningarna. Å det är genom att bränna slemhinnorna i livmodern. Man hittar nästan inget på nätet om det, men du kan söka på NovaSure. Jag ska göra det ingreppet om en vecka och har bara hört om positiva effekter som att både blödningar och värk försvinner. Ingreppet tar bara ett par minuter, men knappt ens gynekologer vet om det. Ett tipsa bara :-)

http://fdensammamamman.blogspot.com

krangelmaja

17 mars 2012 12:41

Gäller det endometrios? För jag har bara hört det i samband med andra cystor och liknande besvär...

 
Marlene

Marlene

18 mars 2012 08:39

Jag vet inte, men det kan ju vara värt att fråga. Jag gör det för att slippa rikliga blödningar och pms-besvär. Kan man bara bli av med ett av problemen så är det värt allt!

http://fdensammamamman.blogspot.com

krangelmaja

18 mars 2012 11:59

Endometrios är ju en speciell sjukdom som påverkas av den hinna som byggs upp vid ägglossning där det befruktade ägget är tänkt att fastna. Det bildas för mycket hinna och den stöts inte ut som den ska och kan fastna på olika ställen även utanför äggstock och livmoder (tarmar som ex). Därför behöver man förhindra ägglossningen för att komma till rätta med problemet. Denna typ av spiral verkar just nu vara det mest effektiva utöver operation samt mediciner som försätter kroppen i ett tillfälligt klimakterium. Jag har provat båda dessa metoder förr, men spiralen känns mindre drastisk och tacksamt nog verkar alla som provat den tidigare vara nöjda med resultatet så jag håller tummarna! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av krangelmaja - 12 augusti 2012 16:31

Jag har bestämt mig för att lägga denna blogg i träda. Jag låter den finnas kvar om någon eventuellt kan finna någon glädje i att läsa tidigare inlägg, men jag har inte tid att sköta om både den här och min andra blogg och just nu har jag själv inget...

Av krangelmaja - 24 maj 2012 17:30

HURRA!! Jag är så GLAAAD!! Idag har jag fått min diagnos och äntligen känns det som att det är tillåtet att vara JAG precis som jag är!    Läkaren sa att enligt skattningarna jag gjort låg jag långt över "gränsvärdet" så det rådde absolut ingen t...

Av krangelmaja - 23 maj 2012 18:40

Imorgon är det den STORA DAGEN!! Jag ska till psykiatri- mottagningen för att göra min utredning. Antagligen ska jag väl få "stå till svars" för mina svarsalternativ i frågeformulären jag skickat in. Jag kommer nog vara lite nervös. . .   På sist...

Av krangelmaja - 30 april 2012 12:23

Igår såg jag en repris av "Arga snickaren" (säsong 7 avsnitt 4) och kände plötsligt väldigt mycket igen mig i kvinnan som bodde i det röriga huset. Hennes diagnoser var ADHD och Asperger. Jag tror inte att jag har ADHD, men ibland undrar jag och det ...

Av krangelmaja - 26 april 2012 21:01

Under min dotters utredning fick jag upp ögonen för en massa "konstiga" saker även hos mig själv. Jag har aldrig lidit av att vara jag, men jag har alltid känt mig annorlunda.   Något som alltid varit besvärligt är att jag haft svårt att se skill...

Presentation


Mitt i livet upptäcker jag att jag är bisexuell och drabbas nästan samtidigt av s k "utbrändhet" vilket gör att jag kommer i kontakt med psykiatrin där en efterlängtad utredning föreslås. Kanske jag har Asperger precis som min dotter?

Fråga mig

5 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Andra bloggar

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards